Razorback Fat Ass 50K

I helgen var det dags att springa Razorback Fat Ass 50K arrangerat av Christian. Det blev tuffa fem mil snön, och jag var inte riktigt beredd på underlaget som skulle komma. Själv tog jag bilen till Huddinge C för att därifrån först ta bussen och sen gå 2 km till Ågesta friluftsgård där starten gick. Jag var tidigt på plats men det fanns en mysig raststuga med värme och toalett där jag kunde vänta. Först var det bara skidåkare på plats men efterhand anslöt flera löpare och samlades i stugan.

Vi var upp emot 30 personer som samlades och gav sig iväg efter en kort genomgång av Christian. Jag hade lyckats få in GPS-banan i klockan dagen innan och tur var väl det för det var inte så lätt att hitta. Första sträckan som gick ner till Sörmlandsleden ifrån Ågesta hade Christian snitslat på vissa svåra partier. Ganska snabbt delade gruppen upp sig i ett snabbare gäng, en mittenklunga och några som sprang längre bak. Det som är bra när det är så många som springer är att man alltid hittar någon som vill hålla liknande tempo.

Första delen av banan var ett ganska tufft uppvaknande, det var mycket snö med skare på så det blev mer att pulsa snö men att springa. Vissa partier var mer löpbara där det var mindre snö. Vi matade på och tänkte att det blir säkert bättre sen. Det skulle visa sig att nästan hela banan såg ut så vilket blev en tuff mental utmaningen. Jag slog följe med Marcus och vi sprang i stort sett hela banan ihop och träffade bara sporadiskt på andra löpare. Efter ca 15 km anslöt vi till Sörmlandsleden och redan då var jag ganska slut. Etapp 5:3, 5:2 och 5:1 börjar här ner mot Nynäshamn och etapp 6 börjar västerut. Jag har hört i efterhand att det hade tagit tre timmar för en del att komma 18 km och det kan jag förstå med tanke på underlaget.

Efter 19 km stötte vi på det vägskäl som vi senare skulle återkomma till igen. Här viker etapp 6:1 av norrut mot Huddinge men vi forsatte västerut på etapp 6 mot Lida, runda Getaren på en blå led, för att sen springa tillbaka igen till detta vägskäl för att ta oss på etapp 6:1 mot Huddinge.

På väg mot Lida fick vi en del solsken på oss vilket helt klart var lite uppmuntrande. Innan Lida passerade vi flera vackra höjder med fin utsikt över Getaren. Att komma fram till Lida blev ett litet delmål vid 25 km och vi fick en liten sträcka grusväg. Jag fick höra senare att flera valde att stanna vid Lida och ta bussen tillbaka, jag kan förstå det med tanke på omständigheterna. Rundan som gick runt Getaren är nog lika utmanande på sommaren, mycket tuff terräng och desto svårare med snö. Vi sprang lite fel på ett ställe där man kom fram till ett rep och kunde klättra upp för berget. Först tänkte vi klättra upp där men begav oss tillbaka och hittade leden igen, men det var flera modiga som tog repvägen istället.

Efter 33 km hade vi rundat Getaren och kunde börja springa i våra egna fotspår tillbaka. Jag lyckades fylla på vatten i en översnöad källa där det roligt nog simmade runt flera grodor. Vid 38 km var vi tillbaka vid vägskälet igen och kunde börja färden mot Huddinge på etapp 6:1. Vi var ganska bra slitna vid det här laget och fick kämpa i terrängen. Vi fick se lite civilisation vid Flemingsberg men leden höll sig i skogen nästan fram till Huddinge. Det hade redan mörknat när vi kom fram men vi slapp att använda pannlampa.

Själv tycker jag att detta var en oerhört kul och utmanande dag som var en rejäl mental utmaning. Jag sprang som vanligt barfota i mina Vivobarefoot Trail Freak vilket brukar fungera bra men jag blev extremt blöt tidigt vilket gav en hel del skav. Jag fick aldrig till någon lunk under rundan där man vanligtvis kan trolla bort många kilometer utan det blev mer en ständig kamp. Jag ska definitivt prova att springa denna rundan på sommaren någon gång.

Nu hoppas jag på ett lika glatt gäng den 14 mars på Roslagsleden Fat Ass 50 miles (med mindre snö)!